darmklachten

Werken jouw darmen goed?

Zo zorg je ervoor dat jouw darmen goed werken

Zolang we geen klachten ervaren, maken we ons meestal niet druk. Dat is natuurlijk logisch, maar dat wil niet zeggen dat je geen dingen kunt doen om toekomstige problemen te voorkomen. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om je darmen gezond te houden. In dit blog lees je wat handige weetjes over je darmen.

Enkele feitjes over darmen

  • Darmen hebben een groot effect op je gewicht. Mensen met overgewicht hebben dikwijls last van verminderde bacteriën zoals de akkermansia municipales. Het tot je nemen van vezels en vaak vasten heeft een grote invloed hierop.
  • Slecht en ongezond eten zorgt voor meer darmontstekingen. Omdat ontstekingen het immuunsysteem harder laten werken, vertraagt de schildklier. Een overactief immuunsysteem is vaak de oorzaak van een langzame schildklier.
  • Hoe grotere maaltijden je eet, hoe sneller je alvleesklier is uitgeput. Daardoor word je voedsel niet goed verteerd en treden er sneller ontstekingen op.
  • Je darmflora is van grote invloed op je humeur. Gezonde darmen staan gelijk aan een gelukkig leven.
  • Veel stress zorgt voor ongezonde darmen, doordat de darmwand wordt aangeboord om voor voldoende energie te zorgen. Hierdoor halen je darmen minder voedingsstoffen uit je voedsel.

Gezonde darmen zijn dus heel belangrijk. Maar hoe zorg je voor gezonde darmen? Lees snel deze tips!

Vermijd bewerkte vetten

(Industrieel) bewerkte vetten zijn zeer schadelijk voor de darmen. Vermijd dan ook vetten zoals maisolie, soja olie of raapzaadolie. Deze vetten komen namelijk in de celwanden terecht en verslechteren de communicatie tussen cellen. Veel bewerkte vetten zorgen er dus voor dat je hele weerstand afneemt.

Sport en beweeg

Dat veel bewegen en sporten goed is voor de lijn, wisten we natuurlijk al. Maar het is ook nog eens goed voor je darmen op zichzelf. Uit recent onderzoek is gebleken dat sporten de diversiteit van darmbacteriën bevorderd. Ook verminderd het de kans op een ontsteking, darmkanker en divertikels.

Eet regelmatig

Door regelmatig te eten, het liefst drie keer op een dag, verlaag je de ontstekingsreacties in je darmen die volgen op een eetmoment. Als je bijvoorbeeld zes keer eet op een dag, leg je een zware druk op je immuunsysteem en komen je darmen niet tot rust door de ontstekingsreacties die je daarmee uitlokt.

Door deze tips op te volgen voorkom je darmklachten en zorg je voor gezonde darmen en een gelukkig leven. Meer tips over gezond leven? Houd ons blog in de gaten!